Karel sprak met ons onder andere over vier belangrijke ontwikkelingen die van invloed zijn op ons communicatieadvies: mensen hebben niet alleen steeds minder vertrouwen in ‘officiële’ instanties als de overheid, organisaties en bedrijven, maar ook in de media. De samenleving versnippert verder en niet de instanties bepalen waarover het gaat in de media, maar inwoners en consumenten.
License to operate
Dat betekent dat je als organisatie of overheid meer dan ooit heel bewust bezig moet zijn met je betrouwbaarheid, je zogenaamde ‘license to operate’. En dat vraagt een kritische houding van de communicatieadviseurs. Wat is de reputatie van een organisatie? Zeggen ze wat ze doen, en doen ze wat ze zeggen? Handelen ze inderdaad goed, legitiem en eerlijk? Het is belangrijk dit goed te onderzoeken, de juiste vragen te stellen en – als dat nodig is – de vinger op de zere plek te leggen.
Framing versus vertrouwen
Communicatieadviseurs worden nog wel eens gevraagd te helpen bij het voorkomen van reputatieschade. Vaak is de eerlijke boodschap niet altijd de mooiste. En dus mag de afdeling communicatie er een ‘draai’ aan geven. Niet door de boodschap niet te brengen, maar wel om te framen, te spinnen en te beïnvloeden. De vraag is hoe je een organisatie of instantie hier het beste bij helpt, en hoe je bijdraagt aan het vertrouwen in organisaties.
Wij adviseren onze opdrachtgevers om altijd transparant te zijn. In hun communicatie, maar vooral in hun handelen. Want op basis van integriteit, ethisch handelen, betrouwbaarheid en geloofwaardigheid verdien je je legitimiteit en bouw je aan wederzijds vertrouwen met je doelgroepen.
Meer weten over Karel Winkelaar?
www.karelwinkelaar.nl