In 2019 bestond het Koninklijk Zeeuwsch Genootschap der Wetenschappen 250 jaar. Daarom organiseerden ze een prijsvraag over het klimaat voor jongeren: de YESC (Young Energy Society Challenge). Centrale vraag: Hoe versnellen we de energietransitie van Zeeland?De prijsvraag moest zoveel mogelijk jongeren aan het denken zetten over de energietransitie.

Vraag

YESC wilde uiteraard zoveel mogelijk Zeeuwse jongeren bereiken om hen te enthousiasmeren om mee te doen aan de prijsvraag. Ze vroegen Lievens om mee te denken met de aanpak én om vervolgens communicatiemiddelen voor zowel de online als offline communicatie te creëren.

Onze aanpak

We zorgden voor een slim publiciteitsplan en zochten intensief op veel verschillende manieren de Zeeuwse jeugd op. We creëerden onder andere een projectwebsite, begeleidden een televisieprogramma op Omroep Zeeland en zetten een social-mediacampagne in. Daarnaast benaderden we proactief de regionale media, waardoor we veel gratis publiciteit kregen in de dag- en weekbladen en op de regionale radio en televisie.

Het resultaat

In totaal bereikten we meer dan 90.000 personen met onze online middelen. Meer dan 500 jongeren deden uiteindelijk mee aan de prijsvraag en stuurden een oplossing in om de energietransitie van Zeeland te versnellen. Ook in de krant en op TV kwam YESC met enige regelmaat naar voren. Een geslaagd project!

Volgende case

Van nulmeting naar uitgebreid communicatietraject

Juvent