Het is druk op de wegen rondom de stad Tholen. De verwachting is dat de verkeersdrukte door toekomstige ontwikkelingen, zoals nieuwbouw, verder toeneemt. Om de bereikbaarheid te verbeteren, legde de gemeente Tholen een derde aansluiting aan ter hoogte van de Molenvlietsedijk en de N286. Ook is er een fiets- en voetgangerstunnel aangelegd om de verkeersveiligheid te borgen én te voorkomen dat fietsers en voetgangers de doorstroming op het kruispunt vertragen.

Vraag

De nieuwe aansluiting op de N286 heeft flinke impact op de woonomgeving. Het is dus van groot belang de omgeving goed te informeren en betrekken. De gemeente Tholen vroeg Lievens om de communicatie en participatie rondom het project op te pakken.

Onze aanpak

Lievens is september 2020 betrokken bij het project. Eelenna: ‘Samen met het projectteam startten we met het invullen van het Strategisch Communicatie Frame. Ook gingen we aan de slag met een projectwebsite als centraal platform voor alle communicatie. Een aantal maanden later waren diverse onderzoeken en schetsontwerpen klaar. We organiseerden een informatiebijeenkomst en een vervolgsessie om met omwonenden in gesprek te gaan over de plannen. Door de coronamaatregelen deden we dat online.’ De gemeente luisterde goed naar de omwonenden en besloot na afronding van het participatietraject de plannen op een aantal punten aan te passen. In september 2022 startte aannemer Heijmans met de realisatie van de derde aansluiting. En ook in deze fase pakte Lievens de communicatie op. ‘Via de projectwebsite, nieuwsbrief, BouwApp en bijeenkomsten hielden we alle stakeholders op de hoogte,’ vertelt Eelenna. In maart 2024 was het dan zover: de nieuwe aansluiting en de fiets- en voetgangerstunnel werden officieel geopend.

Het vervolg

De gemeente luisterde goed naar de omwonenden en besloot na afronding van het participatietraject de plannen op een aantal punten aan te passen. Omwonenden wilden graag het geplande geluidsscherm bij het kruispunt een meter hoger om geluidsoverlast tegen te gaan. Ondanks dat de geplande geluidsmaatregelen al voldeden aan de wetgeving, besloot het college van B&W te investeren in een hoger scherm.

Daarnaast is op verzoek van inwoners de maximale snelheid op een deel van de Molenvlietsedijk verlaagd. Dit wordt een gebiedsontsluitingsweg met als doel een vlotte en goede doorstroming, zo’n weg heeft een maximumsnelheid van 50 km/u. Een aantal bewoners uitte hun zorgen hierover vanwege de route naar de scholen, sportvoorzieningen en het zwembad. Het college had hiervoor begrip en besloot vanwege het intensieve gebruik van het kruispunt door fietsers en voetgangers de snelheid op een deel van het totale wegvak te verlagen.

Het resultaat

Nu maakt de gemeente Tholen de ontwerpen definitief. Naar verwachting kan de uitvoering begin volgend jaar starten. Ondertussen blijven we de omgeving informeren en betrekken bij het project. We houden hen onder andere op de hoogte via de website en de digitale nieuwsbrief.

Met de opening van de nieuwe aansluiting en de fiets- en voetgangerstunnel is het project voor het grootste deel afgerond. Met de derde aansluiting is Tholen beter bereikbaar voor inwoners en bedrijven en klaar voor de toekomst.

Het communicatieplan is opgesteld op basis van de input van diverse stakeholders. Door het stellen van communicatiedoelen is de opgave voor het informeren helder en zijn de communicatiemiddelen strategisch in te zetten.
Seph Krijger Projectmanager Toekomstig Tholen
Volgende case

Omgevingscommunicatie N61

Rijkswaterstaat